السبت، 28 يونيو 2008

عصفورة جريحة مهاجرة ...




هاى يا جماعة ازيكم ؟


معلش الفترة الى فاتت منزلتش حاجه جديدة بس كان عندى امتحانات ثانويه


ادعولى اووووووووى عشان النتيجة




بس الحمدلله انا خلصت امتحانات خلاص و فضيت ...






ودى اول حاجه هنزلها فى الاجازة ...














ها هو قلمى يكتب بعدما طاااال صمته



لا انه لا يكتب بل ينـزف ...

ها هو الفجر يأتى و الليل يودعنى



و يتركنى كما أنا فى حزنى ...



لا بل يزيده .. يزيده الام كثيرة



و يتوجنى على الاحزان اميرة



و يجعلنى للجراح أسيرة ...



تركنى الليل ليأتى يوم جديد



لا اعرف ماذا يخبىء لى .. وهل من مزيد ؟



من الجراح و الاحزان



و قسوة الايام ...




تركنى ... ولكن قبل ان يرحل .. قال ...



يال سذاجتك بل غبائك !! هل تتوقعى ان فى هذا الزمان مازال احد يحمل براءة الاطفال



هذا محال ... هذا محااااااااااال ...


.
هل تحلمين ان يمر يوم دون ان تجرحى جرح او اكثر بكثير ؟



او يمر يوم دون ان تشعرين بمرارة او ألم كبير ؟



هذا محال ... هذا محااااااااااااال ...



وإن ظللتى بهذه السذاجة فأبشركِ بأنكِ ستحطمين



او ربما من الألم تقتلين ...



و لكنى ودعته قائلة



نعم كنت سذاجة و كنت مخطأة ...



عندما كنت اقف فى شرفتى و اعد النجوم



وابحث عنها لعلى اجد مع احداهن رسالة من صديق او حبيب تمحو الهموم ...



نعم كنت مخطأة ...



عندما كنت اقف احدث القمر



و ابعث معه رسائل العشق و الغرام ...



و اقول له قل لحبيبى أنى احبه عدد اوراق الشجر



وانه هو حبيبى الوحيد وله كل الرسائل و الكلام ...



وعندما كنت اقول له هل حبيبى يذكرنى كما اذكره



ام أن الدنيا انسته إياى ولم يعد يذكرنى كما اذكره ...



يال غبائى و سذاجتى ...



كنت انتظر منه الرد ... و لكن لم يكن يأتينى برد ...



كنت انتظر منه جواب ... ولكن لم يكن يأتينى بأى جواب ...



من اى احد من الاصدقاء و الاحباب



ولم يكن يقول لى اسباب



ولكن كنت اختلق لهم الاعذار ... و اظل فى انتظار



لعلى اجد من احد منهم جواب ...



و طال الانتظار ...



و لكنى قررت قرار



لن يرجعنى فيه شىء لأنى زقت الكثير و الكثير من المرار



بأنى سأودع هذه الدنيا ليل نهار...



نعم سأودعها و اعيش فى عالم اخر



عالم الخيال ... عالم الجمال و براءة الاطفال ...



عالم الاحلام ... عالم الحب و الامال ...



فلن اعيش مرة ثانيه مع هولاء البشر ذوات القلوب القاسية



يملئها الحقد و الكراهية ... و حب الذات فقط و الانانية ...



وانا ما عدت اقوى على اى جراح و الام



فيكفينى ما انا فيه الان



يكفينى مرارة الايام



ويكفينى هم واحزان



ويكفى اوهام



يكفى ... يكفى ... يكفى كل هذا



و لن اظل هكذا بعد الان ....



فلن اعيش كالعصفورة الجريحة التى تنتظر من يداويها



لن أعيش بقلب لم يعد الفرح يجرىء على دخوله



ولن أعيش بروح تتمنى الموت لتتخلص من هذه الدنيا بكل ما فيها ...



نعم سأنهى هذا العصر الآن



و سأنسج عصر أخر لى



سأنسجه فى خيالى



عصر لم يكن أبداً ليخطر فى بالى ...



عصر يملئه الحب والحنان



و الفرح لا الاحزان



والبسمات لا الالام ...



عصراً مختلفاً عن كل العصور



عصراً أكون فيه حرة وأطير كالطيور



و أتجول فوق البحور



و أبنى من الحب قصور



عصراً يغرد فيه البلبل و يزقزق العصفور ...



اعرف انه عصراً خيالياً لأبعد الحدود



عصراً لم ولن يوجد فى هذا الوجود ...



ولكنى سأحاول ... ولكن إن لم أستطع إجاد ذلك العصر فعلى أغلب ظنى سأموت



ولكن سيكفينى شرف المحاولة



وسأترك من بعدى حكايتى لعل أحد يستطيع أن يكمل ما بدأت فيه ويجد له فى هذا العصر احد البيوت ...




هناك 31 تعليقًا:

PrInCeSS BeRy يقول...

هاى ازيك يا اميرة البوست تحفة مع انة كلة حزن وشجن بس الى عجبنى فية قوتك فى اتخاذ القرار انك هتنسى الحزن وتكتفى بحزن الدنيا لانة افتكر يكفينا كبشر بجد تحفة وكلها احساس

تحياتى

بالمناسبة انا سعيدة انى اول كومنت

أميرة الاحزان يقول...

أنا اسعد يا bery انه عجبك و ميرسى اووووووووى على ردك ...

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا حاسس باللى جواكى
وجميل انه يكون ليكى عالم تحتمى فيه يوم الضعف
بس مهم جدا انك تكونى عرفه انه فى عالم اكبر انتى عايشه فيه ومتقدريش تهربى منه الا دقائق معدودة
واتمنى منك ان تواجهى هذة الدنيا بكل تحدى وسوف تتغلبى عليها بالصحبه الصالحه والحبيب المخلص وهولا موجودين بس انتى ابحثى عنهم
واتمنى لكى التوفيق والرشد فى اتخاذ القرار
والله الموفق

أميرة الاحزان يقول...

مصطفى الطيب ...

ميرسى ليك اووووووووووووووى على الرد الحلو اوووووووى ده ...

اكيد انا عارفه ان فى عالم اكبر انا عايشه فيه هو الواقع الى احنا فيه يمكن بنحاول نهرب منه بس فى الاخر احنا عيشين بيه و مش هنتخلص منه الا لـمه عمرنا ينتهى و ربنا يقرر ان احنا نموت ...

تانيه مرة ميرسى ليك اوووووى على زيارة مدونتى و الرد ...

حبيبه يقول...

هاي اميرة
اولا انا اول مرة ازور مدونتك وان شاء الله مش هتكون اخر مرة
ثانيا ربنا ينجحك في الامتحانات
ندخل بقي في الموضوع عاوزة اقولك ان الدنيا زي مافيها الوحش فيها الحلو ومش علشان تجربة فشلت يبقي تتعزلي عن العالم لازم تكوني اقوي من كدة وتاخدي بالك من اختيارك للشخص اللي تحبيه
تحياتي لكي

غير معرف يقول...

نخطأ عندما نري العالم اما ملائكه او شياطين ,فنرسم صوره ملائكيه لاشخاص ثم تفجعنا حقيقتهم او نسئ الظن في الجميع لان هناك من جرحنا وتسبب في ايلامنا

يجب ان نحسن الظن في الاخرين ولكن ايضا لا نكون ساذجين في تعاملاتنا ومشاعرنا فلا نمنح الثقه لمن لا يستحقها

انا حاسس اني خرجت عن البوست مممممم

المهم احساسك مميز جدا ويمكن حلمك البعيد ده يتحقق

عصر يملئه الحب والحنان
و الفرح لا الاحزان
والبسمات لا الالام ...
عصراً مختلفاً عن كل العصور
عصراً أكون فيه حرة وأطير كالطيور
و أتجول فوق البحور
و أبنى من الحب قصور
عصراً يغرد فيه البلبل و يزقزق العصفور ...

تحياتي
محمد

أميرة الاحزان يقول...

حبيبه ... الفارس الملثم

أسعدنى كثيرا مروروكم ...

ميرسى اوووووووووووووى ....

أسير الجراح يقول...

اميرة الاحزان

كلماتك جميلة ومجروحة


ما اسعب على الانسان ان ينتظر احزانة


وما اجمل الشعور والانسان ينسى احزانة


وما اصعب على الانسان ان يبكى بلا دموع


تحياتى لكلماتك الجميلة بوست جميل

اوعدك انى همر عليكى

بس لما ارجع من السفر


تحياتى


اسير الجراح

أميرة الاحزان يقول...

أسير الجراح مشكوووووووووووووووور كتيييييييييير على هذا المرور الجميل ...

المستنصر بالله يقول...

فعلا عندك حق وعبرتى بطريقه جميله قوىى
ربنا ينجحك ويوفقك

مع تحياتى

أميرة الاحزان يقول...

المستنصر بالله
ميرسى اوووووووووى على ردك و مرورك ...

Unknown يقول...

اميرة الاحزان
كلماتك ذكرتنى بأشياء كثيرة تمر بنا
بشر ومواقف وكلمات لا تنسى
الجرح والالم الحزن والفرح محطات نمر بها
حتى الخيانة والوفاء
الشخص من النوعية دى لا يبكى عليه فقد يترك وينسى برغم ما يسببة من الم
ونحاول الاحتفاظ ببرأة الاطفال وحب الصغار لمن يقدرها ويفهمها ويحاول التعامل معها برقة وصراحة وتلقائية

دمتى متميزة

أميرة الاحزان يقول...

ميرسى اووووووووووووووى على الرد الحلوة ده يا نهر الحب
نورتى المدونة ........

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

الكلمات رائعه جدا و احساسك فيها مرهف لأبعد الحدود
و صدقتِ فأنتِ أميرة الأحزان فعلا
و لكن حاولي ان الحزن ميبقاش الغالب عليكي
صدقيني هتتعبي ، و مفيش حاجة تستاهل الحزن دة كله

تحياتي ليكي
عدنان

أميرة الاحزان يقول...

عدنان ميرسى ليك اوووووووووووى على مرورك و ردك ...

Unknown يقول...

عمله ايه يا بيرو
ايه يا بنتى ف حد يخلص امتحانات ثانويه و يبقا ف الحزن دا

أميرة الاحزان يقول...

هاى ازيك يا كريم
انا الحمد لله
ميرسى اوووووووووى على السؤال ...

وانا اه خلصت ثانويه الحمدلله اى كان المجموع بس الحزن مبيخلصش اعمله ايه يعنى ...

كمان اصلا انا كتبه دى من زمان مش لمه خلصت امتحانات ...

ريمان يقول...

السلام عليكم

اميره الاحزان

اول مرة اشوف مدونتك

جميله اوى وحزينه اوى

عايزه اقولك انى اتالمت لما قرات البوست بتاعك

مش عايزه اقولك ان معتش فى حب حقيقى فى الزمن ده

كل واحد وكل واحده ممكن كل يوم يحبوا فى اليوم مرتين تلاته

عادى مش فارقه معاهم

يحبوا ده ويسبوا ده

مفيش اخلاص

كان زمان لما واحد يحب واحده وتروح منه

يفضل يبكى عليها عمر بحاله

الوقتى لاء

الزمن اتغير

واللى احنا بنشوفه فى الافلام والقصص اللى احنا بنقرأها عن الحب
كلها خيال فى خيال

مش حقيقه

..............

انا سعيده جدا بزيارتى لمدونتك

ويا رب تنحجى فى الثانويه العامه ونفرح بيكى

أميرة الاحزان يقول...

ريمان
ميرسى اوووووووووووى على مرورك و ردك و انا اسعد انك ذرتى مدونتى ...

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

عوده جميل
لكن بوست حزين أنا لى رأى
الساذج من لم يقدر عشق من يحبه
ويكسر فى الليالى الحب بخيبه من سذاجته
ويفقد بل يضيع من فى يده ويصونه فى غفله لعب من جهله
أعتقد الأن هو الساذج الوحيد
تحياتى الى العصفوره التى لا أظن ستهاجر لسذاجه أبله

طمنينا على النتيجه يريت الجاتوه و الشربات ينزل

التائب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صديقتى أميره الاحزان
ماأجمل كلماتك التى قراتها لكِ
ولكن هنا لحظه فراق
صديقتى دمتى بكل حب وخير
فالنفترق
صديقتى انتِ مش المقصوده بالكلمه دى
انما الكون باكمله
والله الموفق
تركت بوست اخير
اتمنى ان تذهبى لمدونتى وتقرائيه

أميرة الاحزان يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أميرة الاحزان يقول...

أعشق فى الليل ضوء القمر
ميرسى اووووووووووى على المرورالجمييييل ده
و انا الحمدلله نجحت جبت 88% ...


مصطفى

ميرسى ليك اووووووووووووووووى على المرور ...
و ياليت قرار فراق الكون كان بأيدينا ولكنه ليس كذلك انه بيد المولى عزوجل وحده ...

وأتمنى أن تعود ...

السهم المكسور يقول...

اولا بصراحه البوست جاااااااامد
ثانيا ربنا معاكي في النتيجه انا بردو في الثانويه
ثالثا قرأت مدوناتك واعجبت بها كثيرا وارغب في تبادل الروابط وشكرا لو وافقتي

WhItE HeArT يقول...

ههههههههههههههههه

انتي عارفه انا جاي وهموت واعرف مين اللي اسمها اميرة الاحزان على اسم شريكتي في المدونه وناوي على خناق واقسام وبهدله بأه بس قعدت اقرى بوستاتك

بغض النظر عن التوحد في لون الخط في كل البوستات واضح انك بتحبي اللون ده اوي

بس بجد كلمات حزينة اوي وبرغم كده حزنها فيه رقي في المشاعر

ابدعتي بس برضه هرفع دعوى ضدك

هههههههههههههه

تحياتي

حبيبـــــــة القمـــــر يقول...

السلام عليكم
الحزن والشجن
قدر كتب على من يحمل قلبا صادقا
لأن الدنيا ابدا لا تعطيه حقه
فالدنيا فيها الزيف والخداع
والقلب لا يحتمل
ولكن رغم هذا فهناك بارقة امل
فإن كانت لدينا القدره على الحلم
فسيأتي يوم نستطيع فيه تحقيقه
ولكن علينا ان نصبر ونتعلم
واما ان نتغير او نغير الدنيا من حولنا
وكلاهما صعب
ولكنه حلم
فلنتمسك به مهما كان مستحيل

دامت كلماتك الشجيه
ودمتي بود عزيزتي

أميرة الاحزان يقول...

السهم المكسور ...

ميرسى اوووووووووى على ردك و ربنا معاك فى النتيجة ...
و الحمدلله ان المدونة بتعتى عجبتك ...

ــــــــــــــــــ

white heart

ههههههههههههههههه

يا سيدى الطيب احسن و انا والله مش كنت عارفه ان فى حد اسمه أميرة الاحزان كمان ميردكش بردو بنوته زيى تدبهدل فى الاقسام انا اصلا عمرى مدخلت قسم حتى وانا بعمل البطاقة مدخلتوش
و انا فعلا بحب اللون البنبى اوى بس احتمال نجدد قريب عشان متزعلش
و الحمد لله ان المدونة عجبتك و ميرسى اوووووى على ردك
خليك طيب و بلاش موضوع الدعوة ضدى دى ....
ههههههههههههه

ـــــــــــــــــــــــ

حبيبة القمر

ساعات الحلم بيكون صعب اوووووى وساعات بيكون هو مصدر تعبنا و ألمنا

فعندما تحلم أن تحب و لا تجد الحب فى هذه الدنيا تتألم ... عندما تحلم أنك لن تجرح أولا تـخان مرة أخرى ثم تجرح و تخان ومن أقرب الناس إليك ... فإنك تتألم ... وتتألم كثييييييييراً ...

وميرسى ليكى اووووووووووى على ردك الحلووووووووو ده ...

talagait يقول...

البوست جميل جدااا
ً لانه بيعبر عن الواقع فعلاً
اكيد مينفعش يكون فى حب فى الزمن الى احنا فيه ده بالقدر الكافى كلا حاجا اصبحت سريعه حتى الحب اصبح تكاوى
بالمسدج وSMS ,وى لو ولاد هاى هيبعت MMS احنا راح مننا الشجن بس للاسف الحزن متغيرش
مش عارف ليه
كيموو

أميرة الاحزان يقول...

كيموو

ميرسى اووووووووووووووووى على مرورك و ردك الجميييييل ...

Desert cat يقول...

طيب وليه مش يعدى يوم من حزن ولا جراح
ليه مش يعدى يوم سعيد يشج عنا على انتظار اليوم التانى

أميرة الاحزان يقول...

Desert cat

ربما يمر علينا ايام سعيدة لكنها قليلة و يظل الحزن هو الطاغى على حياتنا و هذا شىء ليس بيدينا ...

ميرسى اوووووووووووى على المرور ...